Ketuhanan
- Pangeran iku siji, ana ing ngendi papan langgeng, sing
nganakake jagad iki saisine, dadi sesembahane wong sak alam kabeh, nganggo
carane dhewe-dhewe. (Tuhan itu tunggal, ada di mana-mana, yang menciptakan
jagad raya seisinya, disembah seluruh manusia sejagad dengan caranya
masing-masing)
- Pangeran iku ana ing ngendi papan, aneng siro uga ana
pangeran, nanging aja siro wani ngaku pangeran. (Tuhan ada di mana saja,
di dalam dirimu juga ada, namun kamu jangan berani mengaku sebagai Tuhan)
- Pangeran iku adoh tanpa wangenan, cedhak tanpa
senggolan. (Tuhan itu berada jauh namun tidak ada jarak, dekat tidak
bersentuhan)
- Pangeran iku langgeng, tan kena kinaya ngapa, sangkan
paraning dumadi. (Tuhan itu abadi dan tak bisa diperumpamakan, menjadi
asal dan tujuan kehidupan)
- Pangeran iku bisa mawujud, nanging wewujudan iku dudu
Pangeran. (Tuhan itu bisa mewujud namun perwujudannya bukan Tuhan)
- Pangeran iku kuwasa tanpa piranti, akarya alam saisine,
kang katon lan kang ora kasat mata. (Tuhan berkuasa tanpa alat dan pembantu,
mencipta alam dan seluruh isinya, yang tampak dan tidak tampak)
- Pangeran iku ora mbedak-mbedakake kawulane. (Tuhan itu
tidak membeda-bedakan (pilih kasih) kepada seluruh umat manusia)
- Pangeran iku maha welas lan maha asih, hayuning bawana
marga saka kanugrahaning Pangeran. (Tuhan Maha Belas-Kasih, bumi
terpelihara berkat anugrah Tuhan)
- Pangeran iku maha kuwasa, pepesthen saka karsaning
Pangeran ora ana sing bisa murungake. (Tuhan itu Mahakuasa, takdir
ditentukan atas kehendak Tuhan, tiada yang bisa membatalkan kehendak
Tuhan)
- Urip iku saka Pangeran, bali marang Pangeran.
(Kehidupan berasal dari Tuhan dan akan kembali kepada Tuhan)
- Pangeran iku ora sare. (Tuhan tidak pernah tidur)
- Beda-beda pandumaning dumadi. (Tuhan membagi anugrah
yang berbeda-beda)
- Pasrah marang Pangeran iku ora ateges ora gelem nyambut
gawe, nanging percaya yen Pangeran iku maha Kuwasa. Dene kasil orane apa
kang kita tuju kuwi saka karsaning Pangeran. (Pasrah kepada Tuhan bukan
berarti enggan bekerja, namun percaya bahwa Tuhan Menentukan)
- Pangeran nitahake sira iku lantaran biyung ira, mulo
kudu ngurmat biyung ira. (Tuhan mencipta manusia dengan media ibumu, oleh
sebab itu hormatilah ibumu)
- Sing bisa dadi utusaning Pangeran iku ora mung jalma
manungsa wae. (Yang bisa menjadi utusan Tuhan bukan hanya manusia saja)
- Purwa madya wasana. (zaman awal/ sunyaruri, zaman
tengah/ mercapada, zaman akhir/ keabadian)
- Owah gingsiring kahanan iku saka karsaning Pangeran
kang murbeng jagad. (Berubahnya keadaan itu atas kehendak Tuhan yang
mencipta alam)
- Ora ana kasekten sing madhani pepesthen awit pepesthen
iku wis ora ana sing bisa murungake. (Tak ada kesaktian yang menyamai
takdir Tuhan, sebab takdir itu tidak ada yang bisa membatalkan)
- Bener kang asale saka Pangeran iku lamun ora darbe
sipat angkara murka lan seneng gawe sangsaraning liyan. (Bener yang
menurut Tuhan itu bila tidak memiliki sifat angkara murka dan gemar
membuat kesengsaraan orang lain)
- Ing donya iki ana rong warna sing diarani bener, yakuwi
bener mungguhing Pangeran lan bener saka kang lagi kuwasa. (Kebenaran di
dunia ada dua macam, yakni benar menurut Tuhan dan benar menurut penguasa)
- Bener saka kang lagi kuwasa iku uga ana rong warna,
yakuwi kang cocok karo benering Pangeran lan kang ora cocok karo benering
Pangeran. (Benar menurut penguasa juga memiliki dua macam jenis yakni
cocok dengan kebenaran menurut Tuhan dan tidak cocok dengan kebenaran
Tuhan)
- Yen cocok karo benering Pangeran iku ateges bathara
ngejawantah, nanging yen ora cocok karo benering Pangeran iku ateges
titisaning brahala. (Kebenaran yang sesuai dengan kebenaran menurut Tuhan,
itu berarti tuhan yang mewujud, namun bila tidak sesuai dengan kebenaran
menurut Tuhan, berarti penjelmaan angkara)
- Pangeran iku dudu dewa utawa manungsa, nanging
sakabehing kang ana iki uga dewa lan manungsa asale saka Pangeran. (Tuhan
itu bukan dewa atau manusia, namun segala yang Ada (dewa dan manusia)
adanya berasal dari Tuhan.
- Ala lan becik iku gandengane, kabeh kuwi saka karsaning
Pangeran. (Keburukan dan kebaikan merupakan satu kesatuan, semua itu sudah
menjadi rumus/kehendak Tuhan)
- Manungsa iku saka dating Pangeran mula uga darbe
sipating Pangeran. (Manusia berasal dari zat Tuhan, maka manusia memiliki
sifat-sifat Tuhan)
- Pangeran iku ora ana sing Padha, mula aja
nggambar-nggambarake wujuding Pangeran. (Tidak ada yang menyerupai Tuhan,
maka janganlah melukiskan dan menggambarkan wujud tuhan)
- Pangeran iku kuwasa tanpa piranti, mula saka kuwi aja
darbe pangira yen manungsa iku bisa dadi wakiling Pangeran. (Tuhan
berkuasa tanpa perlu pembantu, maka jangan menganggap manusia menjadi
wakil Tuhan di bumi)
- Pangeran iku kuwasa, dene manungsa iku bisa. (Tuhan itu
Mahakuasa, sementara itu manusia hanyalah bisa)
- Pangeran iku bisa ngowahi kahanan apa wae tan kena
kinaya ngapa. (Tuhan mampu merubah keadaan apa saja tanpa bisa
dibayangkan/perumpamakan)
- Pangeran bisa ngrusak kahanan kang wis ora diperlokake,
lan bisa gawe kahanan anyar kang diperlokake. (Tuhan mampu merusak keadaan
yang tidak diperlukan lagi, dan bisa membuat keadaan baru yang diperlukan)
- Watu kayu iku darbe dating Pangeran, nanging dudu
Pangeran. (Batu dan kayu adalah milik zat Tuhan, namun bukanlah Tuhan)
- Manungsa iku bisa kadunungan dating Pangeran, nanging
aja darbe pangira yen manungsa mau bisa diarani Pangeran. (Di dalam
manusia dapat bersemayam zat tuhan, akan tetapi jangan merasa bila manusia
boleh disebut Tuhan)
- Titah alus lan titah kasat mata iku kabeh saka
Pangeran, mula aja nyembah titah alus nanging aja ngina titah alus.
(Makhluk halus dan makhluk kasar/wadag semuanya berasal dari tuhan, maka
dari itu jangan menyembah makhluk halus, namun juga jangan menghina makluk
halus)
- Samubarang kang katon iki kalebu titah kang kasat mata,
dene liyane kalebu titah alus. (Semua yang tampak oleh mata termasuk
makhluk kasat mata, sedangkan lainnya termasuk makhluk halus)
- Pangeran iku menangake manungsa senajan kaya ngapa.
(Tuhan memenangkan manusia walaupun seperti apa manusia itu)
- Pangeran maringi kawruh marang manungsa bab anane titah
alus mau. (Tuhan memberikan pengetahuan kepada manusia tentang eksistensi
makhluk halus)
- Titah alus iku ora bisa dadi manungsa lamun manungsa
dhewe ora darbe penyuwun marang Pangeran supaya titah alus mau
ngejawantah. (Makhluk halus tidak bisa menjadi manusia bila manusia tidak
punya permohonan kepada Tuhan agar makhluk halus menampakkan diri)
- Sing sapa wani ngowahi kahanan kang lagi ana, iku dudu
sadhengah wong, nanging minangka utusaning Pangeran. (Siapa yang berani
merubah keadaan yang terjadi, bukanlah sembarang orang, namun sebagai
“utusan” tuhan)
- Sing sapa gelem nglakoni kabecikan lan ugo gelem
lelaku, ing tembe bakal tampa kanugrahaning Pangeran. (Siapa saja yang
bersedia melaksanakan kebaikan dan juga mau “lelaku” prihatin, kelak akan
memperoleh anugrah tuhan)
- Sing sapa durung ngerti lamun piyandel iku kanggo
pathokaning urip, iku sejatine durung ngerti lamun ana ing donyo iki ono
sing ngatur. (siapa yang belum paham, lalu menganggap sipat kandel itu
sebagai rambu-rambu hidup, yang demikian itu sesungguhnya belum memahami
bila di dunia ini ada yang mengatur)
- Sakabehing ngelmu iku asale saka Pangeran kang
Mahakuwasa. (Semua ilmu berasal dari Tuhan yang Mahakuasa)
- Sing sapa mikani anane Pangeran, kalebu urip kang
sempurna. (Siapa yang mengetahui adanya Tuhan, termasuk hidup dalam
kesempurnaan).
Kebatinan
- Dumadining sira iku lantaran anane bapa biyung ira.
(Lahirnya manusia karena berkat adanya kedua orang tua)
- Manungsa iku kanggonan sipating Pangeran. (Di dalam
manusia tedapat sifat-sifat Tuhan)
- Titah alus iku ana patang warna, yakuwi kang bisa mrentah
manungsa nanging ya bisa mitulungi manungsa, kapindho kang bisa mrentah
manungsa nanging ora mitulungi manungsa, katelu kang ora bisa mrentah
manungsa nanging bisa mitulungi manungsa, kapat kang ora bisa mrentah
manungsa nanging ya ora bisa mrentah manungsa. (Makhluk halus ada empat
macam, pertama ; yang bisa memerintah manusia namun bisa juga menolong
manusia. Kedua; yang bisa memerintah manusia namun tidak bisa menolong
manusia. Ketiga ; yang tidak bisa memerintah manusia namun bisa menolong
manusia. Keempat ; yang tidak bisa memerintah anusia namun juga tak bisa
diperintah manusia.
- Lelembut iku ana rong warna, yakuwi kang nyilakani lan
kang mitulungi. (Makhluk halus ada dua macam; yang mencelakai dan yang
menolong)
- Guru sejati bisa nuduhake endi lelembut sing mitulungi
lan endi lelembut kang nyilakani. (Guru Sejati bisa memberikan petunjuk
mana makhluk halus yang bisa menolong dan mana yang mencelakakan)
- Ketemu Gusti iku lamun sira tansah eling. (“Bertemu”
Tuhan dapat dicapai dengan cara selalu eling)
- Cakra manggilingan. (Kehidupan manusia akan seperti
roda yang selalu berputar, kadang di bawah kadang di atas. Hukum sebab
akibat dan memungkinkan terjadi penitisan)
- Jaman iku owah gingsir. (Zaman akan selalu mengalami
perubahan)
- Gusti iku dumunung ana atining manungsa kang becik,
mulo iku diarani Gusti iku bagusing ati. (Tuhan berada di dalam hati
manusia yang baik, oleh sebab itu disebut Gusti (bagusing ati)
- Sing sapa nyumurupi dating Pangeran iku ateges
nyumurupi awake dhewe. Dene kang durung mikani awake dhewe durung mikani
dating Pangeran. (Siapa yang mengetahui zat Tuhan berarti mengetahui
dirinya sendiri. Sedangkan bagi yang belum memahami jati dirinya sendiri
maka tidak mengetahui pula zat Tuhan)
- Kahanan donya ora langgeng, mula aja ngegungake kesugihan
lan drajat ira, awit samangsa ana wolak-waliking jaman ora ngisin-ngisini.
(Keadaan dunia tidaklah abadi, maka jangan mengagungkan kekayaan dan
derajat pangkat, sebab bila sewaktu-waktu terjadi zaman serba berbalik
tidak menderita malu)
- Kahanan kang ana iki ora suwe mesthi ngalami owah
gingsir, mula aja lali marang sapadha-padhaning tumitah. (Keadaan yang ada
sekarang ini tidak akan berlangsung lama pasti akan mengalami perubahan,
maka dari itu janganlah lupa kepada sesama makhluk hidup ciptaan Tuhan)
- Lamun sira kepengin wikan marang alam jaman
kelanggengan, sira kudu weruh alamira pribadi. Lamun sira durung mikan
alamira pribadi adoh ketemune. (Bila kamu ingin mengetahui alam di zaman
kelanggengan. Kamu harus memahami alam jati diri (jagad alit), bila kamu
belum paham jati dirimu, maka akan sulit untuk menemukan (alam
kelanggengan)
- Yen sira wus mikani alamira pribadi, mara sira mulanga
marang wong kang durung wikan. (Jika kamu sudah memahami jati diri, maka
ajarilah orang-orang yang belum memahami)
- Lamun sira wus mikani alamira pribadi, alam jaman
kelanggengan iku cedhak tanpa senggolan, adoh tanpa wangenan. (Bila kamu
sudah mengetahui sejatinya diri pribadi, tempat zaman kelanggengan itu
seumpama dekat tanpa bersentuhan, jauh tanpa jarak)
- Lamun sira durung wikan alamira pribadi mara takono
marang wong kang wus wikan. (Bila anda belum paham jati diri pribadi,
datang dan tanyakan kepada orang yang telah paham)
- Lamun sira durung wikan kadangira pribadi, coba dulunen
sira pribadi. (Bila anda belum paham saudaramu yang sejati, carilah hingga
ketemu dirimu pribadi)
- Kadangira pribadi ora beda karo jeneng sira pribadi,
gelem nyambut gawe. (“Saudara sejati” mu tidak berbeda dengan diri
pribadimu, bersedia bekerja)
- Gusti iku sambaten naliko sira lagi nandang
kasangsaran. Pujinen yen sira lagi nampa kanugrahaning Gusti. (Pintalah
Tuhan bila anda sedang menderita kesengsaraan, pujilah bila anda sedang
menerima anugrah)
- Lamun sira pribadi wus bisa caturan karo lelembut,
mesthi sira ora bakal ngala-ala marang wong kang wus bisa caturan karo
lelembut. (Bila anda sudah bisa bercakap-cakap dengan makhluk halus, pasti
anda tidak akan menghina dan mencela orang yang sudah bisa bercakap-cakap
dengan makhluk halus)
- Sing sapa nyembah lelembut iku keliru, jalaran lelembut
iku sejatine rowangira, lan ora perlu disembah kaya dene manembah marang
Pangeran. (Siapa yang menyembah lelembut adalah tindakan keliru, sebab
lelembut sesungguhnya teman mu sendiri)
- Weruh marang Pangeran iku ateges wis weruh marang awake
dhewe, lamun durung weruh awake dhewe, tangeh lamun weruh marang Pangeran.
(Memahami tuhan berarti sudah memahami diri sendiri, jika belum memahami
jati diri, mustahil akan memahami Tuhan)
- Sing sapa seneng ngrusak katentremane liyan bakal
dibendu dening Pangeran lan diwelehake dening tumindake dhewe. (Siapa yang
gemar merusak ketentraman orang lain, pasti akan dihukum oleh Tuhan dan
dipermalukan oleh perbuatannya sendiri)
- Lamun ana janma ora kepenak, sira aja lali nyuwun
pangapura marang Pangeranira, jalaran Pangeranira bakal aweh pitulungan.
(Walaupun mengalami zaman susah, namun janganlah lupa mohon ampunan kepada
Tuhan, sebab Tuhan akan memberikan pertolongan)
- Gusti iku dumunung ana jeneng sira pribadi, dene
ketemune Gusti lamun sira tansah eling. (Tuhan ada di dalam diri pribadi,
dapat anda ketemukan dengan cara selalu eling)
Filsafat Kemanusiaan
- Rame ing gawe sepi ing pamrih, memayu hayuning bawana.
(Giat bekerja/membantu dengan tanpa pamrih, memelihara alam semesta
/mengendalikan nafsu)
- Manungsa sadrema nglakoni, kadya wayang umpamane.
(Manusia sekedar menjalani apa adanya, seumpama wayang)
- Ati suci marganing rahayu. (Hati yang suci menjadi
jalan menuju keselamatan jiwa dan raga)
- Ngelmu kang nyata, karya reseping ati. (Ilmu yang
sejati, membuat tenteram di hati)
- Ngudi laku utama kanthi sentosa ing budi. (Menghayati
perilaku mulia dengan budi pekerti luhur)
- Jer basuki mawa beya. (Setiap usaha memerlukan beaya)
- Ala lan becik dumunung ana awake dhewe. (Kejahatan dan
kebaikan terletak di dalam diri pribadi)
- Sing sapa lali marang kebecikaning liyan, iku kaya
kewan. (Siapa yang lupa akan amal baik orang lain, bagaikan binatang)
- Titikane aluhur, alusing solah tingkah budi bahasane
lan legawaning ati, darbe sipat berbudi bawaleksana. (Ciri khas orang
mulia yakni, perbuatan dan sikap batinnya halus , tutur kata yang santun,
lapang dada, dan mempunyai sikap wibawa luhur budi pekertinya)
- Ngunduh wohing pakarti. (Orang dapat menerima akibat
dari ulahnya sendiri)
- Ajining dhiri saka lathi lan budi. (Berharganya diri
pribadi tergantung ucapan dan akhlaknya)
- Sing sapa weruh sadurunge winarah lan diakoni
sepadha-padhaning tumitah iku kalebu utusaning Pangeran. (Siapa yang
mengetahui sebelum terjadi dan diakui sesama manusia, ia termasuk utusan
tuhan)
- Sing sapa durung wikan anane jaman kelanggengan iku,
aja ngaku dadi janma linuwih. (Siapa yang belum paham adanya zaman
keabadian, jangan mengaku menjadi orang linuwih)
- Tentrem iku saranane urip aneng donya. (Ketenteraman
adalah sarana menjalani kehidupan di dunia)
- Yitna yuwana lena kena. (Eling waspdha akan selamat,
yang lengah akan celaka)
- Ala ketara becik ketitik. (Yang jahat maupun yang baik
pasti akan terungkap juga)
- Dalane waskitha saka niteni. (Cara agar menjadi awas,
adalah berawal dari sikap cermat dan teliti)
- Janma tan kena kinira kinaya ngapa. (Manusia sulit
diduga dan dikira)
- Tumrap wong lumuh lan keset iku prasasat wisa, pangan
kang ora bisa ajur iku kena diarani wisa, jalaran mung bakal nuwuhake
lelara. (Bagi manusia, fakir dan malas menjadi bisa/racun, makanan yang
tak bisa hancur dapat disebut sebagai bisa/racun, sebab hanya akan
menimbulkan penyakit)
- Klabang iku wisane ana ing sirah. Kalajengking iku
wisane mung ana pucuk buntut. Yen ula mung dumunung ana ula kang duwe
wisa. Nanging durjana wisane dumunung ana ing sekujur badan. (Racun bisa
Lipan terletak di kepala, racun bisa kalajengking ada di ujung ekor, racun
bisa ular hanya ada pada ular yang berbisa, namun manusia durjana racun
bisanya ada di sekujur badan)
- Geni murub iku panase ngluwihi panase srengenge, ewa
dene umpama ditikelake loro, isih kalah panas tinimbang guneme durjana.
(Nyala api panasnya melebihi panas matahari, namun demikian umpama panas
dilipatgandakan, masih kalah panas daripada ucapan orang durjana)
- Tumprape wong linuwih tansah ngundi keslametaning
liyan, metu saka atine dhewe. (Bagi orang linuwih selalu berupaya menjaga
keselamatan untuk sesama, yang keluar dari niat suci diri pribadi)
- Pangucap iku bisa dadi jalaran kebecikan. Pangucap uga
dadi jalaraning pati, kesangsaran, pamitran. Pangucap uga dadi jalaraning
wirang. (Ucapan itu dapat menjadi sarana kebaikan, sebaliknya ucapan bisa
pula menyebabkan kematian, kesengsaraan. Ucapan bisa menjadi penyebab
menanggung malu)
- Sing bisa gawe mendem iku: 1) rupa endah; 2) bandha, 3)
dharah luhur; 4) enom umure. Arak lan kekenthelan uga gawe mendem
sadhengah wong. Yen ana wong sugih, endah warnane, akeh kapinterane,
tumpuk-tumpuk bandhane, luhur dharah lan isih enom umure, mangka ora
mendem, yakuwi aran wong linuwih. (Penyebab orang menjadi lupa diri adalah
: gemerlap hidup, harta, kehormatan, darah muda. Arak dan minuman juga
membuat mabuk sementara orang. Namun bila ada orang kaya, tampan rupawan,
banyak kepandaiannya, hartanya melimpah, terhormat, dan masih muda usia,
namun semua itu tidak membuat lupa diri, itulah orang linuwih)
- Sing sapa lena bakal cilaka. (Siapa terlena akan
celaka)
- Mulat salira, tansah eling kalawan waspada. (Jadi orang
harus selalu mawas diri, eling dan waspadha)
- Andhap asor. (Bersikap sopan dan santun)
- Sakbegja-begjane kang lali luwih begja kang eling
klawan waspada. (Seberuntungnya orang lupa diri, masih lebih beruntung
orang yang eling dan waspadha)
- Sing sapa salah seleh. (Siapapun yang bersalah akan
menanggung celaka)
- Nglurug tanpa bala, menang tanpa ngasorake. (Bertanding
tanpa bala bantuan)
- Sugih ora nyimpen. (Orang kaya namun dermawan)
- Sekti tanpa maguru. (Sakti tanpa berguru, alias dengan
menjalani laku prihatin yang panjang)
- Menang tanpa ngasorake. (Menang tanpa menghina)
- Rawe-rawe rantas malang-malang putung. (Yang mengganggu
akan lebur, yang menghalangi akan hancur)
- Mumpung anom ngudiya laku utama. (Selagi muda
berusahalah selalu berbuat baik)
- Yen sira dibeciki ing liyan, tulisen ing watu, supaya
ora ilang lan tansah kelingan. Yen sira gawe kebecikan marang liyan
tulisen ing lemah, supaya enggal ilang lan ora kelingan. (Jika kamu
menerima kebaikan orang lain, tulislah di atas batu supaya tidak hilang
dari ingatan. Namun bila kamu berbuat baik kepada orang lain hendaknya
ditulis di atas tanah, supaya segera hilang dari ingatan)
- Sing sapa temen tinemu. (Siapa yang bersungguh-sungguh
akan berhasil)
- Melik nggendhong lali. (Pamrih menyebabkan lupa diri)
- Kudu sentosa ing budi. (Harus selamat ke dalam jiwa)
- Sing prasaja. (Menjadi orang harus bersikap sabar)
- Balilu tau pinter durung nglakoni. (Orang bodoh yang
sering mempraktekan, kalah pandai dengan orang pinter namun belum pernah
mempraktekan)
- Tumindak kanthi duga lan prayogo. (Bertindak dengan
penuh hati-hati dan teliti/tidak sembrono)
- Percaya marang dhiri pribadi. (Bersikaplah percaya
diri)
- Nandur kebecikan. (Tanamlah selalu kebaikan)
- Janma linuwih iku bisa nyumurupi anane jaman
kelanggengan tanpa ngalami pralaya dhisik. (Manusia linuwih adalah dapat
mengetahui adanya zaman keabadian tanpa harus mati lebih dulu)
- Sapa kang mung ngakoni barang kang kasat mata wae, iku
durung weruh jatining Pangeran. (Siapa yang hanya mengakui hal-hal kasat
mata saja, itulah orang yang belum memahami sejatinya Tuhan)
- Yen sira kasinungan ngelmu kang marakake akeh wong seneng,
aja sira malah rumangsa pinter, jalaran menawa Gusti mundhut bali ngelmu
kang marakake sira kaloka iku, sira uga banjur kaya wong sejene, malah
bisa aji godhong jati aking. (Bila anda mendapat anugrah ilmu yang membuat
banyak orang senang, janganlah kamu merasa pintar, sebab apabila Tuhan
mengambil lagi ilmu yang menyebabkan anda terkenal itu, anda akan menjadi
orang biasa lagi, malah lebih bermanfaat daun yang kering)
- Sing sapa gelem gawe seneng marang liyan, iku bakal
oleh wales kang luwih gedhe katimbang apa kang wis ditindakake. (Barang
siapa gemar membuat orang lain bahagia, anda akan mendapatkankan balasan
yang lebih besar dari apa yang telah anda lakukan)